Hoppa till sidans innehåll

Träning


Vad är träning – och varför tränar vi?

Träning syftar till att utveckla och förbättra en förmåga. I vårt fall är det förmågan att orientera som är i fokus. För att kunna bli bättre måste vi känna till vår nuvarande förmåga, men vi måste också veta vad vi skall uppnå och varför vi skall uppnå det. En viktig bakgrundsfaktor är förståelse för orienteringssporten och mer precist - vilka krav ställs för att kunna fullfölja till exempel en H12- eller D16-bana

Träning som barn och ungdomar förstår syftet med, som ger tydliga resultat och som utgår från barnens och ungdomarnas behov leder säkrast mot utveckling och förbättring. Men även du som förälder måste förstå̊ vad orientering är. Här skiljer sig vår sport i stor utsträckning från andra sporter.

Orientering kräver både förmågan att läsa och förstå kartan samt välja väg utifrån kartans information. Vägvalen baseras också på din förmåga att springa i olika typer av terräng. För orienteraren tillkommer som i alla andra idrotter också en god självinsikt och ett gott självförtroende – att lita på̊ sig själv och inte tvivla.

I orienteringen krävs också en viss form av mod. Även om banan är enkel är det ett stort steg att som barn våga springa själv i skogen – med bara kartan och kompassen som stöd.

Träningen för att bli en bra orienterare omfattar främst orienteringsteknik och fysisk träning. Den grundläggande träningen arrangeras i klubben.

I förlängningen syftar träning och tävling till att skapa förutsättningar för tävlande som junior och senior.

 

 Det är viktigt att komma ihåg att det är den enskilde som väljer ambition. Klubben tillhandahåller grundförutsättningarna, och de omfattar alla – oavsett ambition.

 

Träningen för barn och ungdomar följer en röd tråd nämligen orienteringens olika svårighetsgrader. På nybörjarkursen lär du dig den gröna svårighetsgraden och därefter börjar du träna i träningsgrupperna nedan.

 

Våra träningsgrupper

Grön grupp

Grön grupp.jpg

Efter nybörjarkursen börjar du träna i den gröna träningsgruppen. De flesta barnen är mellan 7 och 9 år. Som namnet antyder tränar gruppen på grön/vit svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter inskolning/mycket lätt.

Den gröna svårighetsgraden innebär att vi lär oss att orientera efter skogsstigar. Kontrollerna ligger ibland intill stigarna, men synliga från dem. Vi måste alltså hålla ögonen öppna – så att vi inte springer förbi kontrollerna.

Under vår/höst säsonen tränar gruppen samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 18.00-20.00

Vi tränar nästan alltid på Mösseberg, men träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen.

Vi samlas ombytta vid motionscentralen (MC).

Gruppens tränare är xx.

 

Vit/gul grupp

gul.jpg

Efter den grönanivån börjar du träna i den vita/gula träningsgruppen. De flesta barnen är mellan 8 och 10 år. Som namnet antyder tränar gruppen på vit/gul svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter D10/H10 eller mycket lätt.

Den gula svårighetsgraden innebär att vi lär oss orientera korta sträckor helt utanför stigarna. Därför lär vi oss också att använda kompassen. Vi lär oss också att orientera efter kartans höjdkurvor och känna igen tydliga höjdskillnader. Kontrollerna på gula banor ligger oftast utom synhåll från stigarna.

Under vår/höst säsonen tränar gruppen samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 18.00-20.00

Vi tränar nästan alltid på Mösseberg, men träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen.

Vi samlas ombytta vid motionscentralen (MC).

Gruppens tränare är Henrik Balagué och Rocio Balagué.

 

Orange grupp

orange.jpg

Till den orange träningsgruppen kommer du när du behärskar gula banor och har åldern inne för att springa orange banor. Kan du orientera sedan tidigare kan du börja direkt i gruppen. De flesta ungdomar är mellan 12 och 14 år. Som namnet antyder tränar gruppen på orange svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter D14/H14 eller Medelsvår (orange).

Den orangea svårighetsgraden innebär att vi utvecklar förmågan att orientera längre sträckor utanför stigarna, med och utan kompass. Vi lär oss använda även mindre tydliga höjder som hållpunkter. Ett viktigt moment är också att lära sig planera sträckorna och göra kloka vägval. Kontrollerna ligger utanför stigarna.

Under vår/höst säsonen tränar gruppen samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 18.00-20.00. De som vill deltar också på de träningstävlingar som arangeras i Skaraborg på tisdagar enligt eventor.

Vi tränar nästan alltid på Mösseberg, men träningsmomentets behov av terräng (kartor) styr platsen.

Vi samlas ombytta vid motionscentralen (MC).

Gruppens tränare är Anna Hammar, Adam Fredén och Hanna Samuelsson

 

Violett grupp 

Till den violetta träningsgruppen kommer du när du behärskar orange banor och har åldern inne för att springa violetta banor. De flesta ungdomar är mellan 15 och 16 år. Som namnet antyder tränar gruppen på violett svårighetsgrad. På orienteringstävlingar springer vi banor som heter  D16/H16 eller Svår (violett).

Den violetta svårighetsgraden skiljer sig inte så mycket från den orangea mellan kontrollerna, men själva kontrollen kan vara svårare. Sträckorna är längre och terrängen kan vara mer svårframkomlig och detaljrik.

Under vår/höst säsonen tränar gruppen samtidigt med de övriga träningsgrupperna på torsdagar kl 1800-2000. De som vill deltar också på de träningstävlingar som arangeras i Skaraborg på tisdagar enligt eventor.

Det är träningsmomentets behov av terräng (kartor) som styr träningsplatsen.

Gruppens tränare är Daniel Härström och Jan Samuelsson. 

 

 

Träningssäsongerna

Det finns möjligheter att träna och tävla året runt. Den som har ambition att bli riktigt duktig inskränker inte träningen till barmarkssäsongen.

Höstperioden härbärgerar i stort sett alla de orienteringstävlingar som vi prioriterat för barn och ungdomar. Det innebär att det är under hösten som vi skall vara ”som bäst”. Den som vill satsa planerar då sin egen träning för att kunna prestera som bäst i augusti-september och början av oktober.

Det finns naturligtvis riktigt bra prioriterade tävlingar även på våren.

Träningen styrs av att vi klättrar i åldersklasserna. Byte av åldersklass vid tävling sker vid årsskifte. Den som då t ex växlar från D10 till D12 måste naturligtvis vara förberedd på utmaningarna i den nya klassen när hon för första gången startar i den högre klassen. Uppflyttning till högre träningsgrupp sker därför normalt efter sommaruppehållet, och vi har då hela höstterminen på oss att förbereda oss för att tävla i D12 efter årsskiftet.

 

 

Träning under vår-, sommar- och höstsäsongen

Säsongen börjar i mars-april och fortsätter till dess mörkret omöjliggör dagsljusorientering.

Träningarna under våren syftar främst till att öka egen orienteringteknik med olika teknik träningar samt att öka löpträningen efter vintern. Under sensommaren och hösten ligger de prioriterade tävlingar där vi vill att ungdomarna skall vara som mest fokuserade.

Tisdagar under säsongen omfattas huvudsakligen av träningstävlingar som arangeras av Skaraborg olika orienteringsklubbar. Ungdomarna uppmanas att deltaga på dessa för att öka sin fys och orienteringsnivå.

Torsdagarna ägnas åt orienteringsteknikträning.

Under juli månad genomförs ingen samordnad träning i klubbens regi.

 

 

Träning under vintersäsongen

Vintersäsongen varar grovt mellan oktober och mars-april. I grunden är det ljus- och snöförhållandena som anger gränserna.

Vintern gör orienteringsträning svår att arrangera. Under vintern är träningen därför mest fokuserad på fysisk träning, både inom- och utomhus.

Under vintern genomförs inga större tävlingar. Enstaka tävlingar förekommer i form av mörkerorientering. Klubbaktiviteterna syftar främst till att hålla igång och ”övervintra”.

Träningen syftar till att stärka kroppen och vara skadeförebyggande. Vi tränar främst rörelseteknik, styrka och kondition. Vi använder i huvudsak kroppen som belastning vid styrkepassen. Konditionsträningen omfattar främst intervallträning.

På vintern tränar vi på tisdagar och torsdagar. På tisdagar fokuserar vi på intervallträning och styrka medan vi på torsdagar tränar distanslöpning. Ungdomsgruppen tränar utomhus mellan kl 18.00-19.00. På tisdagar kan man om man vill träna styrka och rörelseteknik inomhus 19.00-2000.

Barn och yngre ungdomar tränar/leker inomhus i gmnastiksalen mellan 18.00-19.00

Vi samlas oftast ombytta vid Mösserbergsskolans idrottshall.

Ungdomsgruppens tränare är ur ordinarie orange – violett träningsgrupp. Andra tränare understödjer också gruppen ibland.

 

Övrig träning

Klubben arrangerar också varierande gemensam träning/träningstävlingar på tisdagar, torsdagar och söndagar. Det går naturligtvis bra att delta även där även om fokus där av naturliga skäl inte bara är barnens och ungdomarnas behov.

Uppdaterad: 23 FEB 2020 13:13 Skribent: Jan Samuelsson
Epost: Adressen Gömd

 

 

Våra samarbetsparters

BILLINGE

Elkonsult_logo_pms

Lönsamhet_logo

 

Stenstorps-buss

dina-forsakringar-ab_logotype

falkopings kommun

swedbank_logo_mot_svart_tryck

SISU Idrottsutbildarna

untitled

Hexatronic

 Sponsorhuset

 FEAB

Bildresultat för länsförsäkringar skaraborg logga

Elitsponsorer

                                                           

  ACTIC_logo     

                                                                         

Postadress:
Falköpings AIK OK - Orientering
Magnus Niklasson, Sofielundsgatan 22
52130 Falköping

Kontakt:
Tel: 0703104239
E-post: info@falkopingsaikok...

Se all info